Om mat og mosjon

Trening er politikk. Mat er religion. Det går liksom ikke ann å diskutere kosthold. Lavkarbo vs grovkarbo vs paleo vs fasting, folk blir gærne.

Så her er mitt livssyn, mitt manifest, mitt utgangspunkt. Det er lov å kranlge. Jeg er ganske konservativ.

  1. For å gå ned i vekt, må du bruke flere kalorier enn du får i deg. Jeg klarer ikke å gjøre det uten en kalkulator og en kjøkkenvekt. Og registreringssystemet til Grete Roede. Det er det eneste nettstedet som vet forskjellen på ulike typer norsk kaviar og knekkebrød (en viktig del av kostholdet mitt.)
  2. Jeg tror på et kosthold bestående av grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, magre melkeprodukter, masse fisk og litt kjøtt. Jeg prøver å ha kjøttfrie ukedager og bare spise fisk og veggismat alle dager untatt lørdag og søndag. Det er ikke fordi jeg slanker meg. Det er fordi jeg tror det er bra for verden, og fordi jeg er for glad i gris til å holde meg som fullstendig vegetarianer. Kort sagt: Jeg tror på kjøttfrie dager.
  3. Jeg tror at man må få opp pulsen og svette og kjøre på for at hjertet skal ha det bra. Det tror mange leger også.
  4. Jeg tror at man må løfte tunge vekter (ikke rosa Barbie-vekter) for å bygge muskler. Det er også bra for benbygningen, sier legene.
  5. Jeg tror på yoga tidlig på morgenen, jeg tror på pust som får brystkassen til å vokse seg stor. Fordi det gjør all den andre treningen bedre. Fordi det gjør at man sover som en stein hele natten.
  6. Jeg tror ikke på kosttilskudd. Jeg tror ikke på å spise steinaldermat. Jeg tror ikke på ferdigmat. Jeg tror ikke på supermat med vanskelige navn. Jeg tror på gulrøtter, torsk, makrell i tomat, dansk rugbrød og bløtkokt egg. Jeg drikker melk, og jeg tar tran. Som en lærebok i heimkunnskap fra gamle dager.
  7. Jeg tror at ikke at det finnes en mirakelkur, en rask løsning eller en snarvei. Jeg tror man må gjøre jobben.
  8. Jeg tror at man må drikke mindre alkohol. Sorry, alkohol! Du som er så deilig!
  9. Jeg prøver å sitte stille så lite som mulig. 
  10. Jeg tror trening er det aller viktigste du kan gjøre, og så spise bedre som en god nr. 2:

Takk til Ida Aalen for tips!

Bonus! Hva jeg gjør, helt konkret:

Jeg la til denne etter å ha vært på slankern i litt over fire måneder. Her er litt om trening.

  1. Jeg øver meg på å løpe. Til nå har det gått ganske bra med 5KRunner-appen. Jeg kan løpe i 30-35 minutter per skrivende stund. Da jeg begynte kunne jeg løpe ett minutt. Og det gjorde vondt.
  2. Jeg sykler til og fra jobb. Ikke kjempehardt eller kjempefort, men nok til at jeg er mindre stillesittende enn jeg ellers ville vært. Og nok til at jeg forbrenner noen ekstra kalorier om dagen.
  3. Jeg gjør ashtanga yoga ca. en gang i uka. For å holde alle vondtene borte fra kroppen og for å slukne i shavasana.
  4. Jeg har begynt med CrossFit. Fordi det er skummelt. Og fordi de trener hardt og fort på en gang. Målet er å gå tre ganger i uka.
  5. Jeg går på spinning og andre timer på SATS for variasjonens skyld. Og jeg løper på tredemølle og gjør styrkeøvelser alene når jeg ikke orker å trene, sånn egentlig.
  6. Jeg prøver å bli med flinke, spreke folk på de skumle tingene de gjør. For å lære nye ting. For å utfordre meg selv.

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s