Jeg gir verdens beste ekspertråd

Jeg prøver å lese treningsblader ved ujevne mellomrom. For å bli inspirert og lære nye ting og sånn.

Det funker i teorien. I praksis blir jeg bare sur. Eller, oppgitt.

Så oppgitt blir jeg faktisk.

Så oppgitt blir jeg faktisk.

I dag kjøpte jeg Tara Frisk, et blad som lover meg et “energi-kick”. Men alt jeg fikk var høyt blodtrykk og furteleppe. For bladet er hvertfall 80%  skrull, tull, løgn og bedrag. La meg oppsummere høydepunktene:

Tull og tøys i Tara

  • Nei, faste er ikke en god diett. Det bare føkker forbrenningen, i tillegg til at du blir sulten og gretten.
  • Nei, du kan ikke få mindre søtsug av hypnose.
  • Nei, du blir ikke kvitt cellulittene dine av å få vakuum-massert rumpa di. Cellulitter er som strekkmerker, har du dem, så har du dem. Grunnen til at det ser ut som om de blir borte når du masserer rumpa hardt er at rumpa hovner opp og ser glatt ut. Mm, deilig hoven rumpe.
  • Nei, jeg er ikke tjukk fordi kroppen min har spist mat med som er for “sure” og fått for høyt PH-nivå., Jeg er tjukk fordi jeg elsker å spise kakedeig rett fra bollen med begge hender.
  • Nei, lakrisrot kan ikke “smelte fettet” fra magen din.
  • Nei, jeg vil ikke betale mange tusen for å dra på “Ekstrem renselse” – ferie i Thailand der poenget er å sulte og stikke en hageslange i rumpa for å bæsje ekstra masse. Selv om Tara testet det. Stakkars journalisten. Hun skriver at det var bra for henne, selv om hun kastet opp, ble svimmel og fikk feber. Hun fikk også en detoxdrikk hver dag som bestod av leire og loppefrø (ren cellulose uten næring). Omnomnom.
  • Nei, stjernetegnet mitt kan ikke fortelle  meg hva slags mat jeg bør spise. Venninna mi og jeg har ikke forskjellig type forbrenning fordi jeg er født i mars og hun er født i begynnelsen av april, tro det eller ei.

Når jeg leser sånne ting så tenker jeg at helvete heller, jeg er ekspert, jeg! Jeg er så sinnsykt ekspert.

Idas geniale radikale eksperttips:

  • Spis mat hver dag. Enda bedre – spis flere ganger om dagen! Jeg tror dette er det viktigste rådet mitt. Gjør dette, og du vil få et langt og lykkelig liv.
  • Alle har litt søtsug. Det er ikke å være “avhengig av sukker”. Søte ting er skikkelig digg. Men vi er voksne mennesker. Vi kan ta et eple og la være å ha skapet fullt av sjokolade. Vi kan pusse tenna og gå oss en tur. Ikke snakk om en helt vanlig ting som et skummelt problem du må oppsøke en ekspert om.
  • Alle voksne damer har cellulitter og strekkemerker. Søk “celebrity cellulite” på google og få opp bilde på bilder av situasjoner der kjendisene viser de skrukkete låra sine uten å mene det. Forskjellen på kjendiser og vanlige folk er at kjendiser blir photoshoppa.
  • Ikke skyld på PH-verdien når du har skylda sjøl. Kom igjen. Du vet at de ekstra kiloene kom fra mat du har puttet i munnen din, ikke av en syre-base-ubalanse. Own it.
  • Fett smelter best i stekepanna. Mat smelter ikke fett. Trening kan tvinge kroppen til å gjøre om fettet til energi den kan bruke til å løpe langt eller bygge muskler med. Og så blir litt av fettet brukt opp. Men det smelter ikke.
  • SLUTT Å VASKE TARMEN DIN OMG! DET ER IKKE RENSENDE Å BÆSJE MASSE! (Jeg synes dette poenget fortjener caps lock.) Hvis noe gjør deg svimmel, gir deg feber eller får deg til å sitte timesvis på do er det ikke en “helsekur”. Det er ikke matrester som sitter fast inni magen din som du kan vaske ut. Hvis noe hadde sittet fast i tarmen din, hadde du måttet på sykehus med en gang. Og ikke spis leire. Spis MAT! Se punkt 1.
  • Slutt å ta råd fra noen som mener at personligheten din ble forutbestemt av hvilken måned i året du ble født. Ferdig arbeid.

Ja, der ser du. Jeg er et føkkings geni. Nå slapp du å kjøpe et inspirerende blad for “helse, trening og velvære” – eller for sultekur, hypnose og rumpevask, om du vil. Greit, jeg burde sikkert ikke bli så provosert. Mat og slankeverden er full av skrull. Men vi hadde ikke tolerert tilsvarende rabiate dårlige råd fra andre typer eksperter.

Hvis økonomi-bladene anbefaler alle å grave ned pengene sine i hagen kommer det reaksjoner, selv om teknikken har vært brukt av rike sjørøvere i hundrevis av år. Hvis et matblad sier at laks skal stekes på full guff i minst en time kommer Hellstrøm til å rykke ut med et brøl. Det burde være tilsvarende reaksjoner når store dameblader fremstiller det å sulte seg eller å skylle tarmen som helsetips.

Advertisements

52 thoughts on “Jeg gir verdens beste ekspertråd

  1. Stort sett veldig, veldig enig, bortsett fra en liten detalj når det gjelder cellulitter – de skyldes jo fettceller som er veldig store og fettceller kan bli mindre når det er mindre fett i dem. Noen fettreserver tviholder kroppen på, så du kan fremdeles ha cellulitter selv om du har en fettprosent helt nede på 10- tallet. Men når man kvitter seg med fett vil fettcellene bli mindre og ergo får man mindre cellulitter etterhvert.

  2. Jeg har faktisk begynt å kjøpe mannebladet Aktiv trening istedenfor dameblader om trening. De er mye mindre fjasete. Egentlig skummelt hvor mye mer seriøst det virker bare fordi det skal rette seg mot menn. Et annet godt treningsblad er Kondis, som man får hvis man blir med i norsk organisasjon for kondisjonsidrett, men det er av og til litt for seriøst for min del.

  3. Takk for at du får meg til å le høyt alene på hybelen etter en lang og slitsom studiedag. Du har så rett, og du kunne ikke sagt det på en bedre måte.
    Selvkontroll og fornuft FTW. Dessverre.

  4. Jeg fant bloggen din ved en tilfeldighet for et par dager siden og nå er jeg hekta! Har lest alle innleggene dine og kjenner meg utrolig godt igjen i mye av det du skriver. Jeg har prøvd alt av pulver, piller og dietter som skal gjøre deg slank på 1 2 3, men sitter her fortsatt som en litt overfylt og snål potetsekk. Tok motet til meg etter å ha lest bloggen din og gikk på det lokale treningssenteret for å skaffe meg PT og medlemskap. Jeg er livredd!! Men fikk utrolig mye motivasjon fra deg, takk!
    Digger deg!

    Mvh potato Tonje

  5. Mye bra sier du, men jeg har prøvd hypnose mot sukkersug, og det virket, faktisk på meg. Og er du så sikker på at ikke folk kan ha litt ulik tendens til sukkersug og ustabilt blodsukker? Altså: Jeg kan forstå at man blir kategorisk når man leser et sånt blad, men jeg ville nå nevne det. Nei, bedre å lese bloggen din enn det bladet, ( og muligens min også, jeg skriver litt om slanking jeg og om dagen.)

    • Nei, hypnosen virket ikke fordi hypnose ikke virker 😉 Du tror d funket, og derfor funket det. Confirmation bias og placebo heter det.

  6. Det er litt rart. Kona har “slanket” seg i årevis, med flere Grethe Roede kurs, helt uten å lykkes. For tre måneder siden bestemte jeg at jeg skulle veie 85 kilo, ikkje 96. Siden da har jeg gått ned åtte kilo. Nå er jeg 88, uten å ha streva særlig med det, og jeg vet at bestemmelsen min kommer til å bringe meg dit, til 85. Har bare bestemt meg, liksom, og det funker.
    Men så leser jeg ikkje håpløse dameblader heller …
    Takk for fint og morsomt innlegg med en sunn dose fornuft! 🙂

  7. Pingback: Effektiv slanking! |

  8. “Hvis økonomi-bladene anbefaler alle å grave ned pengene sine i hagen kommer det reaksjoner, selv om teknikken har vært brukt av rike sjørøvere i hundrevis av år.”

    Knis.

  9. Jeg mener bestemt å ha lest en reportasje fra en lignende helsecamp i enten britiske eller amerikanske Elle for mange år tilbake, og de konkluderte vel med at det var en ren anorexi-bootcamp. Kjenner for øvrig at jeg er smånysgjerrig på hva stjernetegnet, ascendanten og auraen min har å si om spisevanene mine. Tenk om jeg spiser isberg der jeg burde spise spinat, lizm! Dritflaut!

  10. Hei på deg! Fant bloggen din via en venns “liker” på facebook i går kveld, og lå i senga og leste deler av den. Blant annet at du bestemte deg for å bli modig. Jeg bestemte meg for å ville lese bloggen din, for det var mye her som traff meg. Men jeg vil bare si at i dag, i dag morges etter å ha levert minstemann her i barnehagen, så bestemte jeg meg for å jobbe ei fin turløype. JOGGE UTE. Jeg har vært elendig form i mange år, spist og alt det der. I fjor fikk jeg en kneskade som innebar at jeg måtte trene for å ordne den. Jeg har så vært flink i litt over et år, har trent hjemme (tryggest det) på tredemølle og romaskin tre ganger i uka, men har hele tiden følt at til tross for at formen var stigende, så var utejogging uaktuelt. HELT TIL i dag morges etter å ha lest bloggen din. Jeg aner ikke hvem du er, men du var med meg på min første utejoggetur på 22 år i dag. Takk før følget på den turen, og takk for sparket bak.

  11. Utrolig bra! Er så enig med deg! Jeg er frilansjournalist som skriver om helse og trening, og har heldigvis oppdragsgivere som vil ha sannhetene, ikke mytene (DN Aktiv f.eks), selv om det av og til sklir litt ut av hensyn til nyhetspresset. Vi må jo også rapportere om hva som rører seg i folkehavet. Dessuten har jeg samlet de harde upopulære fakta om slanking i min egen blogg her: http://gullimunn.matprat.no/2012/03/28/verdens-beste-slanketips/ (matblogg med mange sunne oppskrifter. De funker. Lykke til!

  12. Googlet nettopp “what to eat according to star sign” av generell nysgjerrighet 😉 Syns forresten denne bloggen er særdeles interessant og dine tips og sunn fornuft er definitivt en langt bedre pekepinn enn damebladenes “gode” råd. Og fniste litt av ideen om å grave ned penger 🙂

  13. En kommentar til. Beklager dobbelreklame for bloggen min, men jeg har skrevet ett innlegg til som jeg håper du leser. Resten av bloggen min handler om helt andre ting 🙂
    http://taansvarfordegselv.wordpress.com/2012/07/02/overvekt/
    Det er ikke sånn at det er like lett for alle å unngå sukker: Noen mennesker har faktisk sterkere sukkersug. Jeg har kjempekraftig sukkersug og må unngå alt søtt inkludert frukt. Det hjelper meg i en overgangsfase med krom. (Det er forskning på det, men jeg har ikke skrevet om det foreløpig.)
    Det mest interessante av forskningen synes jeg er teorien om at kraftig overvekt er en slags autoimmun sykdom. Det er nå nye teorier om at autorimmune sykdommer har sammenheng med bakteriefloraen, som på en eller annen måte påvirker immunsystemet vårt. Overvektige har visstnok lignende feil i de hvite blodlegemene som andre med autoimmune sykdommer.
    Sjekk kommentarene: Les den om kineseren som ble tynn av probiotika (han er forsker også!), om at mageopererte får nye bakterier i tarmen, og den fra wikipedia om CD20. Litt teknisk, men kjempeinteressant!

    Og så vil jeg si at på meg virker det som om mange av disse damene som alltid vil gå ned et par kilo egentlig har vann i kroppen, men ser på det som overvekt. Hvor mange som blir bedre av gluten- og melkefri diett vet jeg ikke, men jeg lurer jo på om endel av de som blir bra av lavkarbo egentlig blir bra av å unngå gluten?

  14. Om du skriver pH i stedet for PH virker du som enda mer sinnsykt eksptert. 😉
    (Sorry, jeg har OCD på akkurat det punktet)

    Kjempefin bloggpost! Jeg er forundret over hvordan journalister omtrent kan slå av hjernen når de skriver en artikkel; stopper de aldri og tenker på hva de faktisk skriver? Og hvorfor skal man gjøre ting så utrolig komplisert; spise mindre og løpe mer er utrolig mye enklere enn å reise til Thailand for å få tarmrens.

  15. Enig i alt utenom faste. Periodisk faste kan fungere veldig bra og det finnes mye god forskning på dette. Så akkurat der vil jeg ikke si du er eksperten, men det finnes naturligvis motstridende forskning som med alt annet..

  16. Selv faster jeg av og til (1 til 3 dager), dog av andre årsaker en vekttap. Her er noen artikkler om hvorfor fasting kan og mest sansynelig er helsebringene om gjort i kontrollert form og som jeg selv vil tilføre; med riktig intensjoner og mental stabilitet.

    Alternate day fasting (ADF) with a high-fat diet produces similar weight loss and cardio-protection as ADF with a low-fat diet
    http://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(12)00256-9/abstract

    “Reducing energy intake by controlled caloric restriction or intermittent fasting increases lifespan and protects various tissues against disease, in part, by hormesis mechanisms that increase cellular stress resistance.”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2253665/

  17. Det der med tarmskylling er bare helt hårreisende! Jeg har gjennomgått det et par ganger på ordentlig sykehus fordi jeg var skikkelig syk i tarmsystemet. Legene der listet opp en lang rekke risikoer som er forbundet med slik behandling og de strekker seg fra kronisk “irritabel tarm” (les “rennadrite”) til sprukken tarm som fører til massiv blodforgiftning og død om man ikke opereres innen få minutter. Denne “rensemetoden” er altså ikke bare virkningsløs, den er også direkte farlig og må ikke brukes annet enn i ytterste nødsfall. At tulleklinikker og slankeblader anbefaler dette er bare kvalmt!

  18. Stort sett fulltreffer. Dette med at å faste noen timer utgjør vesentlig forskjell for forbrenningen din er derimot en overdreven frykt. Det er sant nok at forbrenningen synker dersom du sulteforer deg over lang tid, men det tar minimum 2-3 dager helt uten kalorier før den effekten blir særlig målbar. Se for eksempel denne linken for en studie som fant at forbrenningen kun sank med 3% etter 48 timer helt uten mat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2405717

    Periodevis faste gjør noen sure og grinete, som du sier. Disse bør selvsagt finne på noe annet. For andre fungerer faste derimot helt greit som metode for vektkontroll.

  19. Takk for en god start på dagen! Etter å ha lest om deg i nettopp et dameblad (og blitt dritskuffa fordi jeg ikke fant ut på internett at du blogget igjen) har jeg pløyd gjennom bloggen din og kost meg! Det er så bra å ha Ida Jackson tilbake:D At jeg prokrastinerer en flytteprosess er bare bonus, dette her er gull for ei som er lei slanketull i dameblader.

  20. Periodisk faste er faktisk veldig lurt med tanke på vektnedgang (hvis man er overvektig og skal ned i vekt. så vet du sikkert at trening utgjør GRAM på vekta, mens kosthold utgjør KILOENE – det er altså maten man aller først bør gjøre noe drastisk med – ikke løpe ørten mil i uka, som dessverre mange ser ut til å tro) Periodisk faste (enten faste fra kl. 19 om kvelden til kl. 12 om dagen – eller faste 2-3 dager pr uke) vil både hjelpe deg til å holde blodsukkeret mere stabilt (ferre måltider = ferre blodsukkerstigninger) og til å gjøre slik at du kan spise to store måltider pr dag istedet for 4-5 pyttesmå (hvis du er glad i å spise mye, slik som meg) og når ukas kaloriregnskap gjøres opp, har du altså spist kanskje 3/4 av den kalorimengden du ellers ville gjort (forutsatt at måltidene du spiser altså ikke består av napoleonskaker og smultinger) og du vil gå ned i vekt.
    For eksempel :
    Jogger du i èn time tre ganger i uka forbrenner du ca 1500 kalorier ekstra den uka – dvs du mangler fortsatt å svi av 5500 kcal før du har gått ned en kilo i vekt.
    Mens hvis du istedet spiser veldig lite (faster, under 500 kcal) tre dager i uka og normalt de andre 4 dagene – og ikke trener en dritt – vil du ved oppsummering i slutten av uka ha spist 3000 kcal mindre (hvis du daglig ligger på ca 1500 kcal) og du har plutselig gått ned en halv kilo!
    (nå er jo trening godt for blodpumpe og bygge muskelmasse – nå tenker jeg kun på selve vektnedgangen, hvis man har mye fett som skal forbrennes)
    Så faste er ikke dumt! 🙂

    Ellers takk for bra og underholdende blogg! (leste om deg i Stella)

  21. Pingback: MadDam gir deg våre beste ekspertråd | MadDam | Et bloggkollektiv

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s